Local currency in Google Analytics

 In Digital Analytics, Google Analytics, Implementaties

Een weinig gebruikte optie in Google Analytics is het opgeven van de local currency. De optie maakt het mogelijk om de valuta die je hanteert op je website automatisch om te zetten naar een andere valuta. Handig als je bijvoorbeeld een webshop hebt waarmee je in meerdere valuta kunt betalen, maar waarbij je wel in 1 valuta wil rapporteren.

Hoe werkt local currency in Google Analytics

De local currency heeft natuurlijk alleen toegevoegde waarde als je bezoekers in een andere valuta afrekenen dan waarop jij wil rapporteren. Als ik producten in Groot-Britannië verkoop, dan rekenen mijn bezoekers af in ponden. Die valuta hoef je niet op te geven in je trackingcode, maar als je dat wel doet, dan kun je Google Analytics op basis van de wisselkoers in een andere valuta laten rapporteren.

In het geval de valuta in je trackingcode afwijkt van de valuta die je kiest in je Google Analytics weergave, dan zorgt Google Analytics dat de waarde in Google Analytics overeenkomt met de daadwerkelijke lokale waarde.

Voorbeeld: ik verkoop een product voor 10 pond en geef in de trackingcode aan dat het om ponden gaat (GBP). Vervolgens stel ik in Google Analytics als valuta in dat ik alles in euro’s (EUR) wil zien. Op dat moment toont local revenue 10 pond en de standaard revenue € 11,84 (afhankelijk van de koers van de vorige dag).

Hoe stel je local currency in? (Google Tag Manager)

Open de  Google Analytics tag in Google Tag Manager waarmee je de transacties naar Google Analytics stuurt. Bij Fields to set kun je een veldnaam en waarde invullen. Deze velden gebruik je bijvoorbeeld ook om je siteSpeedSampleRate, je anonymizeIp of je userId aan te passen dan wel te activeren. Voor de local currency vul je hier het volgende in:

That’s it! Met deze instelling geef je aan dat de gebruikte valuta op je website in ponden (GBP) is. Wil je nu in Google Analytics die ponden omgerekend hebben in euro’s, dan hoef je in Google Analytics alleen maar de valuta om te zetten in euro’s. Dat kan op weergaveniveau. Je kunt dus een weergave maken die standaard in ponden rapporteert én een weergave die alles omrekent naar euro’s (maar waarbij je de ponden nog terugziet bij de local currency velden).

Maar wat als ik meerdere valuta op mijn website gebruik?

Heb je 1 tag manager voor meerdere landen, of 1 site met meerdere valuta? Dan kun je per transactie de local currency aanpassen. Bij specifieke landendomeinen kun je bijvoorbeeld een lookup table gebruiken, waarbij je afhankelijk van de hostname de local currency aanpast.

Local currency velden en aangepaste rapporten

Om de local currency te kunnen zien in je Google Analytics weergave moet je gebruik maken van een aangepast rapport of een dashboard widget. De volgende velden zijn standaard beschikbaar na het instellen:

  • Local Transaction Revenue
  • Local Transaction Shipping
  • Local Transaction Tax
  • Local Item Revenue

Daarmee mis je nog wel een paar velden, die je gelukkig met een paar calculated metrics zelf aan kunt maken. Ga daarvoor naar Instellingen op weergaveniveau, klik op Calculated metrics en maak de volgende metrics aan:

  • Local Revenue per Transaction
    {{Local Revenue}} / {{Transactions}}
  • Local Revenue per Session
    {{Local Revenue}} / {{Sessions}}

Niet perfect

Helaas zitten er wel wat nadelen aan de local currency. Zo kun je niet het volledige e-commerce rapport nabouwen. Google Analytics laat het niet toe om bepaalde velden te combineren met de local currency. Zo kun je currency en local currency niet naast elkaar zetten, maar is ook de product quantity per transactie niet te selecteren zodra je een local revenue veld gebruikt.

Ander nadeel, je gekozen local currency heeft geen symbool. Geen pond- of dollar-teken. Maar met titels in de widgets van je dashboard kom je natuurlijk al een heel eind.

Recent Posts